Doplňky stravy a jejich odvrácená tvář

S rozvojem potravinářského průmyslu ve 20. století se začala rozvíjet i řada specializovaných odvětví, z nichž jedním je i výroba a prodej doplňků stravy (suplementů). Jejich obliba vzrostla až do té míry, že ve vyspělých zemích užívá pravidelně nějaký doplněk stravy každý třetí dospělý člověk, v USA je to dokonce více jak polovina populace. Co žene naši touhu „doplňovat“ a nemůžeme si spíše uškodit?

Doplňky stravy jsou dle obecné definice potraviny, které obsahují vyšší koncentrace vitamínů, minerálů, přírodních/syntetických bioaktivních látek, aminokyselin, mastných kyselin či vlákniny a mají za úkol doplňovat běžnou stravu. Převážné množství potravních doplňků vypadá jako léčiva, ačkoliv je legislativně zakázáno deklarovat jakékoliv léčivé účinky těchto produktů. Doplňky stravy tedy neléčí, ačkoliv je všeobecně osvědčeným faktem, že cílená suplementace na základě určení zdravotního stavu může stav člověka a jeho neduhy výrazně zlepšit. Mezi doplňky stravy se ale také řadí tzv. funkční potraviny, tedy opravdové potraviny obohacené o vitamíny či minerály. V běžném obchodě tak můžete narazit na různé obohacené cereálie, jogurty, pečivo, tyčinky aj.

Pomoc, nebo nadužívání?

Původní záměr tedy byl doplňovat to, co nám možná v rámci běžné stravy může chybět. Postupem času se z dobrého úmyslu stal celosvětový byznys s tržbami několik desítek miliard dolarů. Potravní doplňky se začaly konzumovat s až nezvyklou důvěrou, bez obav z vedlejších účinků, naopak s očekáváním, co dobrého nám přinesou. Nejsou to přece léky, měly by být bezpečné a vlastně jen pomáhat. Z obyčejného užívání se tedy stalo nadužívání, čemuž samozřejmě dopomáhá fakt, že doplňky stravy jsou volně prodejné a může si je koupit každý, bez nutnosti předložit lékařský předpis.

Společnost, včetně odborníků z řad lékařů a vědců, se nyní dělí na dva tábory. Někteří tvrdí, že za stávající kvality potravin člověk není schopen do sebe dostat potřebné množství mikroživin, a tak je příjem doplňků stravy skoro nezbytný. Někteří tvrdí, že užívání izolovaných látek ve větším množství nemůže mít na člověka pozitivní dopad, ba naopak, organismus je vystaven nepřirozenému zatížení vysokými koncentracemi účinných látek, které mohou být navíc ještě kontaminovány škodlivými látkami. Dle mého názoru je největší nebezpečí v tom, že si člověk může sám naordinovat nespočet doplňků stravy, s různým obsahem biologicky aktivních látek, které se buď navzájem sčítají a překrývají, nebo si kontraindikují (protiřečí). Vysoký příjem některých vitamínů či mikroprvků totiž může být pro tělo toxický – např. vysoké dávky selenu či vitamínu A. V dobré víře se tedy často konzumují preparáty, které mají pomoci a zatím mohou tělu škodit.

K dostání je celá řada potravních doplňků na bázi rostlinných výtažků, které jsou postaveny na tradičním užívání jejich mateřských rostlin, ať už v přírodním léčitelství, nebo přímo medicíně. V této oblasti dominuje hlavně ájurvéda a tradiční čínská medicína, které s bylinami pracují. Mimo tradiční kultury a jejich doplňky se však na trhu objevuje nespočet produktů s tzv. fytochemikáliemi, které slibují téměř zázračné účinky – dlouhověkost, silnou imunitu, tzv. antiaging, silné antioxidační účinky, zdravé tepny a žíly apod. To vše nás často zláká k jejich užívání, aniž bychom se zamysleli nad tím, že třeba takto přijímané látky, které jsou řekněme „vytrženy z kontextu“ na nás mohou mít i negativní účinky.

V neposlední řadě je třeba se zamyslet and tím, jestli neužíváme a nekupujeme doplňky stravy jen z toho důvodu, že si to chceme tak trochu ulehčit. Vždyť starat se o perfektní a vyváženou stravu není tak jednoduché, jako zobnout si pilulku. Příroda však plodí suroviny v harmonii a synergii látek (teď je řeč o základních surovinách), sestavuje potravní řetězce a přiznejme si, má to vymyšlené opravdu dobře. Naše tělo by tedy mělo cenné mikronutrienty brát hlavně z přirozených zdrojů, tak, jak to pro nás příroda připravila.

 

Pokud přece jen doplňky stravy (v lékové formě) užíváte, je dobré se řídit základním desaterem, které vám mimo jiné pomůže předejít nežádoucím účinkům:

1. Doplňky konzumujte vždy nejlépe s jídlem. Některé vitamíny vyžadují ke svému správnému rozpuštění a absorpci tuky, přítomnost potravy také v mnoha případech může absorpci zvýšit, i když to neplatí vždy. Například zelené potraviny je nejvhodnější konzumovat mezi jídly nebo na lačno.

2. Doplňky s obsahem železa, zinku a vápníku nikdy nekonzumujte najednou s kávou či velkým množstvím luštěnin a zeleniny. Vláknina blokuje jejich správné vstřebávání, kyseliny v kávě zase na sebe velmi ochotně prvky váží.

3. Multivitamíny a B komplex doplňujte v dopoledních hodinách, protože mají lehce stimulační efekt. Je dobré, když je tělo může zmetabolizovat přes den a nezatěžují ho na noc.

4. Doplňky s obsahem omega-3 mastných kyselin, vitamínu K a výtažků z česneku nikdy nekombinujte s léky na ředění krve (např. Warfarin). Pokud pravidelně užíváte antikoagulancia, tyto doplňky stravy raději neberte.

5. Pokud užíváte antibiotika, neužívejte zároveň doplňky stravy s obsahem vápníku. Doplňky s obsahem probiotických kultur (laktobacily, bifidobakterie apod.) berte mezi dávkami, anebo raději zařaďte až po dobrání antibiotik.

6. Pečlivě čtěte příbalové letáky a dávejte si pozor na zastoupení účinných látek. Doplňky stravy s jednou významnou látkou v sobě často obsahují podpůrné prvky, jejichž příjem se pak snadno opomene.

7. Selen je prvek, který při vysokých dávkách působí toxicky a snižuje absorpci vitamínu C. Hlídejte si, aby denní dávka nepřesáhla 120 μg.

8. U doplňků stravy na rostlinné bázi (např. zelený ječmen, výtažky z vojtěšky apod.) dbejte na certifikaci produktu. Vždy je kvalitnější „extrakt“ než usušená a rozdrcená rostlina či její část. Nekupujte podezřele levné preparáty.

9. U doplňků stravy s obsahem minerálů, jako je hořčík nebo vápník, si dejte pozor na formu, ve které se v doplňcích nachází. Vždy se ptejte po organicky vázaných minerálech, které vykazují mnohonásobně vyšší využitelnost pro organismus.

10. Nikdy neberte několik doplňků stravy naráz. Dopřejte tělu alespoň 30–60 min rozestup.

 

Článek vyšel v Jóga DNES 4/2017.

foto: Shutterstock.com

Publikoval(a): Michaela Bebová 18. července 2018 19:33

Diskuze


O mně

Výživě a zdravému životnímu stylu se věnuji již více jak 10 let. Studium tak krásného oboru jakým je biochemie mi umožňuje nahlédnout do této problematiky z té nejzákladnější úrovně - z úrovně metabolismu a základních chemických procesů v našem těle. Mým úkolem je tedy sloužit jako jakýsi můstek mezi reálnými vědeckými poznatky o výživě a širokou laickou veřejností.

Každý člověk je jedinečný, a tak by se k němu mělo přistupovat. Výživová doporučení, trendy a nejrůznější výživové směry nelze slepě aplikovat na všechny bez rozdílu. Snažím se bojovat proti mediálním bublinám, které se na nás tlačí ze všech stran a raději každého navedu selským rozumem ke správnému přístupu a řešení. Pokud totiž chceme dosáhnout nějakého cíle, ať už je to zhubnutí či celková změna života a životního stylu, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Biochemička

RNDr. Michaela Bebová

michaela@biochemicka.cz


Dosažené vzdělání

2017

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - obhajoba rigorózní práce na téma
Interakce vybraných flavonoidních sloučenin s biotransformačními enzymy

2015

Certifikovaný poradce pro sportovní výživu (ATAC)

2014

Certifikovaný výživový poradce: Poradce pro výživu a suplementaci (ATAC)

2009-2014

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - bakalářské a navazující magisterské studium: obor Biochemie

Studijní specializace: doplňky stravy jako modulátory potravních karcinogenů v rámci 2. fáze biotransformace, studium interakcí doplňků stravy s enzymy biotransformace xenobiotik

2012/2013

Semestrální pobyt na vysoké škole Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), University of Applied Sciences, Life Sciences, Holandsko
studijní specializace: studium karcinogeneze

Konzultace a poradenství ve výživě

Věnuji se poradenství v oblasti výživy a zdravého životního stylu s individuálním přístupem ke každému klientovi.

Mým cílem je dovést vás ke zdravé výživě tak, abyste k tomu dospěli svou vlastní cestou – kladu tedy důraz na to, abyste věděli, PROČ některé věci jsou nebo nejsou dobré, zdravé nebo nezdravé, případně nutné a nezbytné. Pokud totiž chceme dosáhnout trvalé změny životního stylu včetně výživy, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Náplň konzultací

Při prvním osobním setkání zanalyzujeme dosavadní jídelníček, společně si popovídáme o aktuálním zdravotním stavu, stravovacích návycích a hlavně cílech, kterých byste rádi dosáhli. Podle cíle pak společně začneme pracovat na úpravách jídelníčku, budou vám poskytnuty podněty ke změnám, na kterých budeme pracovat. Obdržíte konkrétní příklad stravovacího plánu na míru a obecná doporučení. Bude provedena základní analýza vašeho těla (množství tuku, podíl svalové hmoty, bazální metabolismus apod.)

Další plán a konzultace jsou řešeny individuálně na základě domluvy a cíle.

Pokud jste se rozhodli, že chcete trvale změnit svůj aktuální životní styl a jako bonus i vyřešit některé běžné zdravotní obtíže, kontaktujte mě prostřednictvím webového formuláře níže.

Ceník

Konzultace a poradenství ve výživě

Vstupní konzultace + analýza na přístroji TANITA (90 min) 900 Kč

  • zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku
  • stanovení základních tělesných parametrů a zdravotního stavu pomocí přístroje TANITA (% tuku v těle,
    podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, bazální metabolismus apod.)
  • diskuze a stanovení cílů klienta

Vypracování individuálního výživového plánu a suplementace 1800 Kč

  • analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu
  • vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu
  • návrh suplementace (pokud je třeba)
  • vypracování ukázkového jídelníčku

Vypracování individuálního specifického jídelníčku na 7 dní 2500 Kč

  • sportovní jídelníček
  • zdravotní omezení
  • alergie, intolerance potravin
  • redukční jídelníček apod.

Samostatná konzultace dle potřeby klienta (90 min) 750 Kč

Konzultace po Skypu či telefonu (60-90 min) 500 Kč

Kontrolní přeměření tělesných parametrů na přístroji TANITA 400 Kč

Asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách (cca 90 min) 800 Kč

  • Praha
  • návštěva supermarketů, obchodů se zdravou výživou; podrobný rozbor jednotlivých sekcí s výkladem

Semináře a Workshopy

1. Lektorská činnost dle požadavků klienta (90 min) 2000 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu

2. Lektorská činnost dle požadavků klienta v AJ (90 min) 2500 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu
Individuální domluva dle potřeby je možná.

Speciální programy

Program FIRST STEP

Tento program je „nakopnutím“ pro klienty, kteří se odhodlali skončit se svým dosavadním životním stylem plným nezdravého jídla, stresu a pasivity a rozhodli se radikálně změnit svou životosprávu. Cílem klienta je radikální změna kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu, redukce hmotnosti nebo pomoc do začátku.

Délka programu: 4 měsíce (3 konzultace)
Cena: 5 900 Kč   4 900 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • 1 průběžná konzultace
  • 1 výstupní konzultace + analýza

* Uvedená nabídka není veřejným příslibem a služby mohou být odepřeny.
Místem poskytnutí služeb je Praha.