Všechno je v hlavě aneb italský paradox stravování

V době, kdy je každý výživový styl spíše o restrikcích či usměrnění, je tento trend, který si nachází stále více příznivců, vítanou změnou. Už název napoví, že se jedná o něco, co velmi závisí na nás samotných, a ne jen na tom, co nám ostatní lidé tvrdí...

Intuitivní jezení je volným překladem anglického termínu Intuitive eating a jeho základem je myšlenka, že my sami nejlépe víme, co je pro naše tělo dobré, a proto bychom se ho měli naučit poslouchat a dát mu to, co po nás žádá a také kdy a kolik. Tímto stylem v podstatě jedí ti šťastlivci, kteří se nikdy nenechali ovlivnit žádnou dietou či někým okolo sebe, nikdy nepočítali kalorie a nemají zaseté semínko „neustálého řešení“ jídla. I z toho důvodu je těžké o tomto přístupu mluvit jako o nějakém speciálním stylu výživy. Jde spíše jen o návrat ke kořenům a k něčemu, co tu dlouhá léta přirozeně bylo. Ruku na srdce – kolik lidí okolo sebe znáte, o kterých víte, že typologii a množství jídla prostě neřeší, a přesto jsou zdraví a štíhlí? Já moc ne, ale před několika dny jsem se s tímto pojmem konfrontovala přímo u celého národu, ale o tom až za chvíli.

Zásady intuitivního stravování

Tvrzení, že bychom měli poslouchat své tělo, je samozřejmě trochu zavádějící a je potřeba ho správně uchopit. Ne každý umí rozlišit mezi tím, co chce vyloženě jeho hlava (často touha po sladkém, lahodném, tučném, a ne vždy zdravém) a co vyžaduje tělo – fyzicky. Proto hned první zásada spočívá v tom, že je potřeba rozlišovat, co jsou opravdové fyzické potřeby těla a co jen psychická potřeba. Druhá zásada říká: „Jez jen tehdy, pokud cítíš opravdový hlad.“ To můžete poznat tak, že když si myslíte, že máte hlad, a ve skutečnosti máte jen chuť a vypijete sklenici vody, postačí to k tomu, že se cítíte plní a sytí. V takovém případě hlad nemáte a jde jen o chuť. Třetí zásada je velmi podobná tradičnímu rčení „Jez do polosyta“ – jezte jen do té doby, až se budete cítit příjemně plní a nepřejídejte se. Poslední základní zásadou je doporučení, abyste jedli, o co si tělo žádá, ale zapojili u toho selský rozum a zdravotní majáček – nejezte něco, co víte, že vašemu tělu škodí, nedělá mu dobře a máte vyzkoušené, že s tou potravinou vaše tělo bojuje.

Italský paradox

Před několika dny jsem se procházela italskými uličkami a nasávala místní kulinářskou atmosféru. Neubránila jsem se zamyšlení nad paradoxem italské kuchyně, která je postavená hlavně na pozdním dlouhém stolování a doslova pšeničné mouce – tedy na hromadě lepku a spoustě rychlé energie, která by se měla ukládat, o to více, když se jí na noc! K snídani croissant či máslové sušenky, k obědu pannini, plněná focaccia nebo bageta, odpoledne kopeček italské zmrzliny a v pozdních večerních hodinách těstoviny a pizza na všechny způsoby. Hodně kávy a cigaret během dne je samozřejmostí. Přesto všechno jsou Italové – jak ženy, tak muži – obecně štíhlí a rozhodně neplní první příčky v evropské statistice incidence obezity a cukrovky.

Když jsem seděla okolo deváté hodiny večerní v místí trattorii a pozorovala, jak se stoly okolo začínají jako na povel plnit, nemohla jsem si nevšimnout absolutní pohody mezi „místními“. Ať to byla mladá dívka okolo pětadvaceti, dáma v letech, kdy jdou kila nahoru sama, nebo sedmdesátiletá babička, nikdo z nich nevypadal, že by je trápilo, že doslova porušují „naše“ představy o zdravých výživových stylech. Prostě si v těch deset večer daly to kolo plné lepku, italské šunky a sýra, a ideálně to završily ještě kávou na slehnutí a dezertem. V čem tedy tkví to tajemství, že JIM to prostě všechno neškodí? První věc je střídmost, která je provází. Croissant nebo dvě sušenky a dost. Žádné misky ovesných vloček, několik plátků chleba či pět vajec. Druhá věc je, a to jsem si uvědomila zase až tam, jak velkou moc má tradice. Italové mají rádi svých řekněme 30 typů potravin a pokrmů, které jsou schopni točit stále dokola. Nepotřebují megalomanský potravinářský byznys a tisíce výrobků, které byly vysoce technologicky zpracovány. Mají prostě rádi to své – i když to je sladké, samá mouka a samý lepek. Neholdují fastfoodům ani regálům umělých cukrovinek. A třetí věc je intuitivní stravování. Věřím tomu, že ta pohoda a bezstarostnost, která se line v jejich myslích, má velký vliv na to, že jejich tělo není sužováno stresem z toho, co mají, nebo nemají jíst. Oni jí to, na co jsou hrdí, co mají rádi a co je prostě pro ně normální, a představa, že by celou Itálii měla zachvátit vlna vyhýbání se lepku, protože to je prostě teď trend, je skoro nemyslitelná.

Věřím tomu, že náš vztah k jídlu ovlivňuje náš metabolismus mnohem více, než jsme si schopni připustit. To, jestli jsme z jídla ve stresu a řešíme ho od rána do večera, se prostě musí někde projevit. To, jestli jsme správně glykemicky posnídali, jestli jsme nesnědli moc másla, nebo jestli jsme naopak doplnili dost bílkovin, je samozřejmě do jisté míry důležité, ale určité FLOW a uvolnění se ve vztahu k jídlu je však ještě důležitější... Ponechme někdy ty diety, zásady a všeobecné představy o tom, co je zdravé a správné, stranou, a dopřejme si s chutí to, co nám opravdu dělá dobře.

 

foto: Kaboompics.com

Vyšlo na jogadnes.cz.

Publikoval(a): Michaela Bebová 3. března 2019 8:55

Diskuze


O mně

Výživě a zdravému životnímu stylu se věnuji již více jak 10 let. Studium tak krásného oboru jakým je biochemie mi umožňuje nahlédnout do této problematiky z té nejzákladnější úrovně - z úrovně metabolismu a základních chemických procesů v našem těle. Mým úkolem je tedy sloužit jako jakýsi můstek mezi reálnými vědeckými poznatky o výživě a širokou laickou veřejností.

Každý člověk je jedinečný, a tak by se k němu mělo přistupovat. Výživová doporučení, trendy a nejrůznější výživové směry nelze slepě aplikovat na všechny bez rozdílu. Snažím se bojovat proti mediálním bublinám, které se na nás tlačí ze všech stran a raději každého navedu selským rozumem ke správnému přístupu a řešení. Pokud totiž chceme dosáhnout nějakého cíle, ať už je to zhubnutí či celková změna života a životního stylu, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Biochemička

RNDr. Michaela Bebová

michaela@biochemicka.cz


Dosažené vzdělání

2017

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - obhajoba rigorózní práce na téma
Interakce vybraných flavonoidních sloučenin s biotransformačními enzymy

2015

Certifikovaný poradce pro sportovní výživu (ATAC)

2014

Certifikovaný výživový poradce: Poradce pro výživu a suplementaci (ATAC)

2009-2014

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - bakalářské a navazující magisterské studium: obor Biochemie

Studijní specializace: doplňky stravy jako modulátory potravních karcinogenů v rámci 2. fáze biotransformace, studium interakcí doplňků stravy s enzymy biotransformace xenobiotik

2012/2013

Semestrální pobyt na vysoké škole Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), University of Applied Sciences, Life Sciences, Holandsko
studijní specializace: studium karcinogeneze

Konzultace a poradenství ve výživě

Věnuji se poradenství v oblasti výživy a zdravého životního stylu s individuálním přístupem ke každému klientovi.

Mým cílem je dovést vás ke zdravé výživě tak, abyste k tomu dospěli svou vlastní cestou – kladu tedy důraz na to, abyste věděli, PROČ některé věci jsou nebo nejsou dobré, zdravé nebo nezdravé, případně nutné a nezbytné. Pokud totiž chceme dosáhnout trvalé změny životního stylu včetně výživy, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Náplň konzultací

Při prvním osobním setkání zanalyzujeme dosavadní jídelníček, společně si popovídáme o aktuálním zdravotním stavu, stravovacích návycích a hlavně cílech, kterých byste rádi dosáhli. Podle cíle pak společně začneme pracovat na úpravách jídelníčku, budou vám poskytnuty podněty ke změnám, na kterých budeme pracovat. Obdržíte konkrétní příklad stravovacího plánu na míru a obecná doporučení. Bude provedena základní analýza vašeho těla (množství tuku, podíl svalové hmoty, bazální metabolismus apod.)

Další plán a konzultace jsou řešeny individuálně na základě domluvy a cíle.

Pokud jste se rozhodli, že chcete trvale změnit svůj aktuální životní styl a jako bonus i vyřešit některé běžné zdravotní obtíže, kontaktujte mě prostřednictvím webového formuláře níže.

Ceník

Konzultace a poradenství ve výživě

Vstupní konzultace + analýza na přístroji TANITA (90 min) 900 Kč

  • zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku
  • stanovení základních tělesných parametrů a zdravotního stavu pomocí přístroje TANITA (% tuku v těle,
    podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, bazální metabolismus apod.)
  • diskuze a stanovení cílů klienta

Vypracování individuálního výživového plánu a suplementace 1800 Kč

  • analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu
  • vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu
  • návrh suplementace (pokud je třeba)
  • vypracování ukázkového jídelníčku

Vypracování individuálního specifického jídelníčku na 7 dní 2500 Kč

  • sportovní jídelníček
  • zdravotní omezení
  • alergie, intolerance potravin
  • redukční jídelníček apod.

Samostatná konzultace dle potřeby klienta (90 min) 750 Kč

Konzultace po Skypu či telefonu (60-90 min) 500 Kč

Kontrolní přeměření tělesných parametrů na přístroji TANITA 400 Kč

Asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách (cca 90 min) 800 Kč

  • Praha
  • návštěva supermarketů, obchodů se zdravou výživou; podrobný rozbor jednotlivých sekcí s výkladem

Semináře a Workshopy

1. Lektorská činnost dle požadavků klienta (90 min) 2000 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu

2. Lektorská činnost dle požadavků klienta v AJ (90 min) 2500 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu
Individuální domluva dle potřeby je možná.

Speciální programy

Program FIRST STEP

Tento program je „nakopnutím“ pro klienty, kteří se odhodlali skončit se svým dosavadním životním stylem plným nezdravého jídla, stresu a pasivity a rozhodli se radikálně změnit svou životosprávu. Cílem klienta je radikální změna kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu, redukce hmotnosti nebo pomoc do začátku.

Délka programu: 4 měsíce (3 konzultace)
Cena: 5 900 Kč   4 900 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • 1 průběžná konzultace
  • 1 výstupní konzultace + analýza

* Uvedená nabídka není veřejným příslibem a služby mohou být odepřeny.
Místem poskytnutí služeb je Praha.