Desatero rad, jak efektivně neplýtvat potravinami

Plýtvání. To je něco, co je doslova poznávacím znamením mnoha lidí z vyspělých států. Naštěstí nám často už ale záleží na tom, kolik potravin opravdu potřebujeme, a ne kolik chtějí naše oči a náš chtíč. Milióny tun potravin ročně se vyhodí – bez užitku, jen tak, a velká část by jistě zvládla nasytit tam, kde je nedostatek.

Já osobně si už od nepaměti sama sobě říkám jednu a tutéž větu: Zamysli se, co by za to daly děti v Africe. Nevím, kde se to ve mně vzalo už tak brzy, ale hádám, že výchovou... Plýtvání a zbytečné vyhazování nemám ráda.

Inspiraci k sepsání tohoto článku mi dala poznámka mého skoro-švagra: Vy máte celkem srandovně prázdnou lednici, Míšo! V tu chvíli jsem se upřímně strašně zarazila. Chvíli ve mně zůstal špatný pocit – ženy možná znají – selhání. Rychle jsem se z toho ale otřepala a začala jsem nabírat opět zdravou sebedůvěru, že svou domácnost vedu dobře. Zatím jsme dva a dva lidé opravdu nepotřebují ledničku narvanou k prasknutí. Myslím, že umění je v tom, vytvořit takové jídelní zázemí, kdy slyšíte třeba výše zmíněnou větu, ale sami víte, že jste schopni vykouzlit z potravin ve spíži, mrazáku, lednici, šuplíků mnoho chutných jídel pro sebe i své blízké.

Troufám si tvrdit, že plýtvám opravdu minimálně. Nerada vyhazuji věci, nerada nechávám jídlo na talíři, a už vůbec nedělám bezmyšlenkovité nakupování. Občas se tomu samozřejmě nevyhneme – plesnivá zelenina, broučci v mouce nebo zkažená šunka.

Každý má své „know-how“. Zde je mé desatero, které by mohlo inspirovat:

1) Hlídejte si datum spotřeby potravin – jak při nákupu, tak doma v lednici. Když nakupujete, sahejte v regálech dozadu, kde jsou výrobky s nejzazším datem spotřeby. U mléčných výrobků mohou rozdíly být i týden. V lednici upřednostňujte nejdříve ty produkty s nejbližším datem spotřeby nebo potraviny, které podléhají nejrychlejší zkáze. Někdy vám datum spotřeby může pomoci v nerozhodnosti, jestli si máte dát k snídani jahodový jogurt, nebo meruňkový tvaroh :). Na druhou stranu se ale datem spotřeby nenechejte vždy odradit. Mnoho mléčných výrobků nebo i vejce jde bez problému konzumovat i po uplynutí tohoto data. Produkt nejprve ochutnejte a teprve, když zjistíte, že je opravdu už zkažený, tak ho vyhoďte.

2) Pokud kupujete pečivo, mrazte ho. V případě potřeby vyndejte jen kus nebo půlku bochníku. Když vám zbyde více čerstvého pečiva večer a nemáte rádi den staré, dejte ho večer do mrazáku. Pečivo je snad druhá nejčastější potravina, která se vyhazuje.

3) Naučte se odhadovat množství jídla, které sníte vy a vaši členové rodiny a podle toho volte množství potravin tak, aby buď nic nezbylo, anebo zbyla celá porce. Určitě po nějaké době dostanete představu o tom, kolik vaše drahá polovička sní a co ji uspokojí. Já jsem typ člověka, který má rád přesnost, proto si ladím postupy a množství tak, abych daný pokrm udělala vždy už pokud možno stejně a držel si svou kvalitu i kvantitu :). Není od věci si občas dělat poznámky.

4) Investujte do dobré lednice, o kterou pečujte a pravidelně ji myjte. Přece jen je to ona, kdo uchovává vaše potraviny, respektujte různé teploty na různých místech a uzpůsobte tomu skládání potravin. Mějte přehled, co v ní máte.

5) Zásoby vytvářejte, ale z potravin, které mají na obalu datum minimální spotřeby, tj. vydrží třeba rok – těstoviny, rýže, různé luštěniny, rajčatová omáčka, olej... Je fajn nemuset běžet do obchodu pro každou věc. Naopak potravin, které podléhají rychlé zkáze, kupujte méně a dokupujte je, až když máte třeba jeden poslední kus nebo vám dojdou.

6) Kupujte převážně opravdové potraviny a ty technologicky zpracované posuňte do pozadí. Opravdové potraviny zasytí a uspokojí více, proto vám jich stačí menší množství. Důležitá je tedy kvalita nad kvantitou – a to je základ pro neplýtvání.

7) Máte slabost pro dovážky jídel? Naučte se vytvořit si takové zásoby, že si vždy zdravé jídlo zvládnete připravit sami a jen v takovém množství, jaké sníte. Dovážky levného jídla (pizzy, fast food) obsahují často mnohem větší porce, než sníme, a tak opět zbydou zbytky. Kdo si dá s chutí ohřátou pizzu, že?

8) Využijte potenciál mražení a zavařování. Vždy, když vám zbydou nějaké kousky zeleniny, rozvařte je do sosu, dejte do plastové krabičky a zamrazte. Porce do těstovin se vám hodí vždycky. Zelenina je skupina potravin, kterou vyhazujeme úplně nejvíce, je dobré si speciálně na ni dávat pozor.

9) Když potravinu načnete, myslete na to, abyste ji druhý den nebo den další dojedli. Týká se to velkých balení jogurtů, sýrů, pomazánek. Tři dny po otevření určitě vydrží, později byste je ale už třeba museli vyhodit. Vždy se zamyslete, jestli otevřené balení poté i spotřebujete a na co. Když odjíždíte, velká balení nenačínejte. Možná se vám to bude zdát jako samozřejmá věc, ale ne každý takto smýšlí....

10) Zpracovávejte zbytky. Z mé zkušenosti bývají jídla z pánvičky, kam hodíte vše, co potřebujete zpracovat, bomba. Nikdy nic nezkazíte, když k nim vyklepnete jedno dvě vajíčka nebo přidáte čerstvé bylinky.

 

foto: Kaboompics.cz

Vyšlo na jogadnes.cz

Publikoval(a): Michaela Bebová 7. března 2019 15:11

Diskuze


O mně

Výživě a zdravému životnímu stylu se věnuji již více jak 10 let. Studium tak krásného oboru jakým je biochemie mi umožňuje nahlédnout do této problematiky z té nejzákladnější úrovně - z úrovně metabolismu a základních chemických procesů v našem těle. Mým úkolem je tedy sloužit jako jakýsi můstek mezi reálnými vědeckými poznatky o výživě a širokou laickou veřejností.

Každý člověk je jedinečný, a tak by se k němu mělo přistupovat. Výživová doporučení, trendy a nejrůznější výživové směry nelze slepě aplikovat na všechny bez rozdílu. Snažím se bojovat proti mediálním bublinám, které se na nás tlačí ze všech stran a raději každého navedu selským rozumem ke správnému přístupu a řešení. Pokud totiž chceme dosáhnout nějakého cíle, ať už je to zhubnutí či celková změna života a životního stylu, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Biochemička

RNDr. Michaela Bebová

michaela@biochemicka.cz


Dosažené vzdělání

2017

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - obhajoba rigorózní práce na téma
Interakce vybraných flavonoidních sloučenin s biotransformačními enzymy

2015

Certifikovaný poradce pro sportovní výživu (ATAC)

2014

Certifikovaný výživový poradce: Poradce pro výživu a suplementaci (ATAC)

2009-2014

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - bakalářské a navazující magisterské studium: obor Biochemie

Studijní specializace: doplňky stravy jako modulátory potravních karcinogenů v rámci 2. fáze biotransformace, studium interakcí doplňků stravy s enzymy biotransformace xenobiotik

2012/2013

Semestrální pobyt na vysoké škole Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), University of Applied Sciences, Life Sciences, Holandsko
studijní specializace: studium karcinogeneze

Konzultace a poradenství ve výživě

Věnuji se poradenství v oblasti výživy a zdravého životního stylu s individuálním přístupem ke každému klientovi.

Mým cílem je dovést vás ke zdravé výživě tak, abyste k tomu dospěli svou vlastní cestou – kladu tedy důraz na to, abyste věděli, PROČ některé věci jsou nebo nejsou dobré, zdravé nebo nezdravé, případně nutné a nezbytné. Pokud totiž chceme dosáhnout trvalé změny životního stylu včetně výživy, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Náplň konzultací

Při prvním osobním setkání zanalyzujeme dosavadní jídelníček, společně si popovídáme o aktuálním zdravotním stavu, stravovacích návycích a hlavně cílech, kterých byste rádi dosáhli. Podle cíle pak společně začneme pracovat na úpravách jídelníčku, budou vám poskytnuty podněty ke změnám, na kterých budeme pracovat. Obdržíte konkrétní příklad stravovacího plánu na míru a obecná doporučení. Bude provedena základní analýza vašeho těla (množství tuku, podíl svalové hmoty, bazální metabolismus apod.)

Další plán a konzultace jsou řešeny individuálně na základě domluvy a cíle.

Pokud jste se rozhodli, že chcete trvale změnit svůj aktuální životní styl a jako bonus i vyřešit některé běžné zdravotní obtíže, kontaktujte mě prostřednictvím webového formuláře níže.

Ceník

Konzultace a poradenství ve výživě

Vstupní konzultace + analýza na přístroji TANITA (90 min) 900 Kč

  • zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku
  • stanovení základních tělesných parametrů a zdravotního stavu pomocí přístroje TANITA (% tuku v těle,
    podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, bazální metabolismus apod.)
  • diskuze a stanovení cílů klienta

Vypracování individuálního výživového plánu a suplementace 1800 Kč

  • analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu
  • vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu
  • návrh suplementace (pokud je třeba)
  • vypracování ukázkového jídelníčku

Vypracování individuálního specifického jídelníčku na 7 dní 2500 Kč

  • sportovní jídelníček
  • zdravotní omezení
  • alergie, intolerance potravin
  • redukční jídelníček apod.

Samostatná konzultace dle potřeby klienta (90 min) 750 Kč

Konzultace po Skypu či telefonu (60-90 min) 500 Kč

Kontrolní přeměření tělesných parametrů na přístroji TANITA 400 Kč

Asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách (cca 90 min) 800 Kč

  • Praha
  • návštěva supermarketů, obchodů se zdravou výživou; podrobný rozbor jednotlivých sekcí s výkladem

Semináře a Workshopy

1. Lektorská činnost dle požadavků klienta (90 min) 2000 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu

2. Lektorská činnost dle požadavků klienta v AJ (90 min) 2500 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu
Individuální domluva dle potřeby je možná.

Speciální programy

Program FIRST STEP

Tento program je „nakopnutím“ pro klienty, kteří se odhodlali skončit se svým dosavadním životním stylem plným nezdravého jídla, stresu a pasivity a rozhodli se radikálně změnit svou životosprávu. Cílem klienta je radikální změna kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu, redukce hmotnosti nebo pomoc do začátku.

Délka programu: 4 měsíce (3 konzultace)
Cena: 5 900 Kč   4 900 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • 1 průběžná konzultace
  • 1 výstupní konzultace + analýza

* Uvedená nabídka není veřejným příslibem a služby mohou být odepřeny.
Místem poskytnutí služeb je Praha.