Jak bojovat proti zpomalenému metabolismu?

Náš metabolismus neboli látková výměna je složený z anabolismu (reakcí syntetických, skládajících) a katabolismu (reakcí rozkladných, uvolňujících). Je to složitý aparát, který má za úkol efektivně řídit činnost našeho organismu stejně jako řídí dirigent svůj orchestr. Když je potřeba stavět, posílá základní stavební kameny na místo potřeby, když je potřeba někde uvolnit, vysílá signály pusť. Důležitými entitami celého metabolismu jsou hormony, které slouží jako tzv. poslové informací, díky kterým buňka či tkáně dostanou jasnou zprávu, co mají dělat.

Zpomalený metabolismus

Velkým problémem moderní doby se stal tzv. zpomalený metabolismus. Troufám si říci, že tímto „neduhem“ trpí každý třetí dospělý člověk. Nejčastější projev v praxi je takový, že se urputně snažíte hubnout, což spočívá v tom, že ubíráte jídla, co to jde, a místo abyste hubli, nějakým záhadným způsobem, nelogicky, stále přibíráte. Anebo se ani hubnout nesnažíte, ale připadá vám, že přibíráte na hmotnosti jen ze vzduchu...

Častou příčinou tohoto jevu jsou (jak jinak...) DIETY. Všechny diety od ananasové po hollywoodskou, které jsou postaveny na nějaké výrazné restrikci stravy, tedy omezení příjmu potravy, vedou k tomu, že tělo přepíná do úspornějšího režimu. Volně přeloženo: tělo cítí, že se mu nedostává potřebná energie na provoz těla a na pohybové nároky a sníží svůj energetický obrat, začne šetřit, začne ukládat a odmítá cokoliv uvolnit. V momentě, kdy dostane více živin a energie, než aktuálně potřebujete (v praxi = když ujedete), okamžitě všechno ukládá na horší časy, kdy zase bude strádat. Za vše může tzv. šetřící gen, takže ano, částečně můžeme vinit i svůj genetický materiál. Člověk je ale organismus vnímavý a ovlivnitelný, a stejně více jak 50 % záleží na nás samotných. S jistými predispozicemi se tedy narodíme, ale nesmíme se na to vymlouvat!

Ani hormony v tom nejsou nevinně. Velký vliv na zpomalení metabolismu má i stresový hormon kortizol, a to se projevuje hned dvojím způsobem. Pokud jste neustále v psychickém stresu (to je fyziologicky velmi důležité rozlišovat), kortizol dává signál mobilizovat glykogenové a tukové zásoby, aby byla zabezpečeno dostatečné množství energie, kterou jistě potřebujete k vykonání stresové reakce. Na rozdíl od stresu „musím před tou šelmou co nejrychleji utéci“ následuje reakce „musím to ještě 3 hodiny vysedět a pak už snad bude šéf spokojen“. Energetické nároky kancelářské práce zdaleka nedosahují nároku na útěk, takže krevní řečiště bohaté na glukózu ji musí opět uložit – ne zpět, ale do tukových zásob. Tento jev má ještě jeden neblahý důsledek a tím je neustále zvyšování inzulínu v krvi. Pokud jste neustále ve stresu, těchto metabolických smyček se ve vás točí nespočet a jako důsledek se objevuje onemocnění zvané jako metabolický syndrom. A pokud jste ve stresu z toho, že nehubnete, nebo jen zkrátka z toho, že jste v režimu, který vám neustále něco přikazuje, a vlastně vůbec nevyhovuje, nezhubnete už vůbec.

Pozn. Zde je důležité zdůraznit, že malá dávka stresu tělu prospívá, protože ho tzv. mobilizuje (určitým druhem stresu je i pohybová aktivita). Výše zmíněné tedy platí pro chronický, dlouhodobý stres.

Jak tedy metabolismus opět zrychlit?

Na internetu si zaručených rad můžete přečíst stovky. Dle mého názoru je to opět o jednoduchosti, a proto vám do začátku jistě postačí jen ty nejzásadnější pravidla zdravé výživy. Pak dle libosti můžete experimentovat s dalšími, jejichž efektivita už velmi závisí na každém.

V prvé řadě je nejdůležitější přeprogramovat své myšlení a uvědomit si, že ke zdravému, štíhlému tělu se člověk musí projíst. Dietování a omezování příjmu potravy nemá v dlouhodobém měřítku naprosto žádný smysl. Je důležité začít jíst pravidelně, ideálně 4–5x denně, energeticky vyrovnaně a nutričně plnohodnotně. Denní jídla nesmí být vynechávána, a to platí zejména o snídani.

Dalším krokem je zařazení pravidelného aerobního pohybu, který bude trvat ideálně nejméně 60 min. Začněte od obyčejné chůze, zařaďte jógu, místo přesunu autem, jděte pěšky, místo jízdy výtahem, vyjděte schody. Podle toho, co vám váš zdravotní stav dovolí, zařazujte další aktivity. Soustřeďte se i na budování svalové hmoty, která značně přispívá ke zvýšení bazálního metabolismu – čím více svalů vaše tělo má, tím více také v základu spálí. Soustřeďte se opět na pravidelnost.

A jako třetí nejdůležitější faktor je potřeba zmínit pitný režim. Ze dne na den se zbavte slazených tekutin a pijte jen čistou vodu – nejméně 0,5 l na každých započatých 15 kg hmotnosti. Vyřaďte, nebo alespoň velmi omezte alkoholické nápoje. Pijte, pijte, pijte – až 60 % našeho těla tvoří voda!

Doba, za kterou se vám podaří zpomalený a degenerovaný metabolismu opět nakopnout, je velmi individuální a závisí na nutriční a zdravotní historii každého jedince. Někomu to může trvat měsíc, někomu rok, proto je důležité to hlavně nevzdávat!

Publikoval(a): Michaela Bebová 23. srpna 2017 20:49

Diskuze


O mně

Výživě a zdravému životnímu stylu se věnuji již více jak 10 let. Studium tak krásného oboru jakým je biochemie mi umožňuje nahlédnout do této problematiky z té nejzákladnější úrovně - z úrovně metabolismu a základních chemických procesů v našem těle. Mým úkolem je tedy sloužit jako jakýsi můstek mezi reálnými vědeckými poznatky o výživě a širokou laickou veřejností.

Každý člověk je jedinečný, a tak by se k němu mělo přistupovat. Výživová doporučení, trendy a nejrůznější výživové směry nelze slepě aplikovat na všechny bez rozdílu. Snažím se bojovat proti mediálním bublinám, které se na nás tlačí ze všech stran a raději každého navedu selským rozumem ke správnému přístupu a řešení. Pokud totiž chceme dosáhnout nějakého cíle, ať už je to zhubnutí či celková změna života a životního stylu, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Biochemička

RNDr. Michaela Bebová

michaela@biochemicka.cz


Dosažené vzdělání

2015

Certifikovaný poradce pro sportovní výživu (ATAC)

2014

Certifikovaný výživový poradce: Poradce pro výživu a suplementaci (ATAC)

2009-2014

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - bakalářské a navazující magisterské studium: obor Biochemie

Studijní specializace: doplňky stravy jako modulátory potravních karcinogenů v rámci 2. fáze biotransformace, studium interakcí doplňků stravy s enzymy biotransformace xenobiotik

2012/2013

Semestrální pobyt na vysoké škole Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), University of Applied Sciences, Life Sciences, Holandsko
studijní specializace: studium karcinogeneze

Konzultace a poradenství ve výživě

Věnuji se poradenství v oblasti výživy a zdravého životního stylu s individuálním přístupem ke každému klientovi.

Mým cílem je dovést vás ke zdravé výživě tak, abyste k tomu dospěli svou vlastní cestou – kladu tedy důraz na to, abyste věděli, PROČ některé věci jsou nebo nejsou dobré, zdravé nebo nezdravé, případně nutné a nezbytné. Pokud totiž chceme dosáhnout trvalé změny životního stylu včetně výživy, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Náplň konzultací

Při prvním osobním setkání zanalyzujeme dosavadní jídelníček, společně si popovídáme o aktuálním zdravotním stavu, stravovacích návycích a hlavně cílech, kterých byste rádi dosáhli. Podle cíle pak společně začneme pracovat na úpravách jídelníčku, budou vám poskytnuty podněty ke změnám, na kterých budeme pracovat. Obdržíte konkrétní příklad stravovacího plánu na míru a obecná doporučení. Bude provedena základní analýza vašeho těla (množství tuku, podíl svalové hmoty, bazální metabolismus apod.)

Další plán a konzultace jsou řešeny individuálně na základě domluvy a cíle.

Pokud jste se rozhodli, že chcete trvale změnit svůj aktuální životní styl a jako bonus i vyřešit některé běžné zdravotní obtíže, kontaktujte mě prostřednictvím webového formuláře níže.

Ceník

Konzultace a poradenství ve výživě

Vstupní konzultace + analýza na přístroji TANITA 750 Kč

  • zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku
  • stanovení základních tělesných parametrů a zdravotního stavu pomocí přístroje TANITA (% tuku v těle,
    podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, bazální metabolismus apod.)
  • diskuze a stanovení cílů klienta

Vypracování individuálního výživového plánu a suplementace 1500 Kč

  • analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu
  • vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu
  • návrh suplementace (pokud je třeba)
  • vypracování ukázkového jídelníčku

Vypracování individuálního specifického jídelníčku na 7 dní 1800 Kč

  • sportovní jídelníček
  • zdravotní omezení
  • alergie, nesnášenlivost potravin
  • redukční jídelníček apod.

Samostatná konzultace

  • konzultace: po skypu (emaily) 400 Kč
  • konzultace: osobní setkání 650 Kč
(zhodnocení pokroku, konzultace dle potřeb klienta apod.)

Kontrolní přeměření tělesných parametrů na přístroji TANITA 300 Kč

Asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách (cca 90 min) 700 Kč

  • Praha
  • návštěva supermarketů, obchodů se zdravou výživou; podrobný rozbor jednotlivých sekcí s výkladem

Semináře a Workshopy

1. Lektorská činnost dle požadavků klienta (90 min) 1500 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu

2. Lektorská činnost dle požadavků klienta v AJ (90 min) 2500 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu

Speciální programy

Program FIRST STEP

Tento program je „nakopnutím“ pro klienty, kteří se odhodlali skončit se svým dosavadním životním stylem plným nezdravého jídla, stresu a pasivity a rozhodli se radikálně změnit svou životosprávu. Cílem klienta je radikální změna kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu, redukce hmotnosti nebo pomoc do začátku.

Délka programu: 3 měsíce (4 konzultace)
Cena: 3 500 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • úvod do problematiky výběru vhodných potravin, asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • 1 průběžná konzultace: představení a zařazení nových potravin, konzultace fyzické aktivity apod.
  • 1 výstupní konzultace + analýza

Program INTENSIVE

Tento program je vhodný pro klienty, kteří mají vážný zájem o změnu stravovacích návyků a chtějí být vedeni na odborné úrovni po delší dobu. Cílem klienta je změna dosavadních stravovacích návyků pro vlastní spokojenost, redukce hmotnosti nebo aktivní zájem o nastolení zdravého životního stylu.

Délka programu: 6 měsíců (5 konzultací)
Cena: 5 900 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • úvod do problematiky výběru vhodných potravin, asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • konzultace fyzických aktivit: stanovení optimálních tepových frekvencí, výživa při sportu apod.
  • 2 průběžné konzultace: představení a zařazení nových potravin, konzultace fyzické aktivity, progres v rámci programu, suplementace apod.
  • 1 průběžná analýza TANITA
  • výstupní konzultace + závěrečná analýza a měření

Program LIFE

Tento program je vhodný pro klienty, kteří mají zájem být dlouhodobě odborně vedeni a hlídáni v oblasti zdravého stravování a životního stylu a vyžadují nad sebou „pevnou ruku“. Program zahrnuje možnost online konzultace dle aktuální potřeby. Cílem klienta je životní až doživotní přechod na zdravé stravování a zájem o udržení si kvalitního životního stylu.

Délka programu: 12 měsíců (8 konzultací)
Cena: 9 900 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • úvod do problematiky výběru vhodných potravin, dva asistované nákupy v prvních 3 měsících programu a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • možnost odborné konzultace po emailu /skypu/ po celou dobu konání programu
  • konzultace fyzických aktivit: stanovení optimálních tepových frekvencí, výživa při sportu apod.
  • 5 průběžných konzultací + 5 průběžných analýz během celého programu: představení a zařazení nových potravin, konzultace fyzické aktivity, progres v rámci programu, suplementace apod.
  • výstupní konzultace + závěrečná analýza a měření

* Uvedená nabídka není veřejným příslibem a služby mohou být odepřeny.
Místem poskytnutí služeb je Praha.