Články

Vyšetření potravinové intolerance

Potravinové intolerance jsou relativně novým původcem velmi rozmanitých zdravotních obtíží, které často nemají jasnou a lehce diagnostikovatelnou příčinu. Jelikož je to problematika týkající se výživy a potravin jako takových, přirozeně mě tato řekněme odvrácená až nepříjemná stránka zajímá a snažím se v ní stále více orientovat, nejen pro svou praxi s klienty, ale také pro edukaci mých studentů a posluchačů.

RECEPT: Bezlepkový quiche

"Pravý" quiche, v pravé formě - to byla má výzva do nového roku 2017. Povedl se hned na poprvé a budete ho chtít dělat stále dokola...Pohanková mouka s chia semínky mu dodá zdravý podtón, kvalitní maso, vejce a sýr zase syté bílkoviny.

RECEPT: Štědrovečerní polévka - brokolicový krém

Ti z vás, kdo neholdují rybí polévce jistě ocení nějakou alternativu. Pro mě to je již několik let brokolicový krém. S oblibou říkám, že brokolice je levný a dostupný "doplněk stravy", na který bohužel reklamu nenajdete :) - a hned se dozvíte proč. Snad vám bude recept inspirací pro vaše sváteční dny.

Rostlinné vs. živočišné bílkoviny

Bílkoviny (proteiny) jsou spolu se sacharidy a tuky jednou ze základních složek naší stravy. Ne všechny proteiny jsou ale nutně k jídlu... Bílkoviny tvoří základy enzymů, buněčných receptorů, signálních kaskád a dalších částí našeho složitého metabolismu. Mimo to jsou samozřejmě i stavebním materiálem našeho těla. Příjem bílkovin je tedy důležitý hlavně proto, aby tělo mělo dostatek materiálu k výstavbě svalstva a také k tvorbě všech nezbytných komponent.

RECEPT: "Pumpkin & cashew" dort

Na dýňový dort jsem se chystala už dlouho a svátek Michaely byl skvělou příležitostí :). Naprosto neodolatelná záležitost, kterou budete chtít péct pořád dokola. Nestyděla bych se servírovat ani budoucí tchýni ;). Zároveň je to zdravá a vydatná snídaně/svačina či dortík k odpolední kávě.

Jídlem na podporu imunity

Jste to, co jíte. Název známého pořadu o stravování, ale primárně pravdivé tvrzení, na které bychom neměli zapomínat. Jídlo dokáže ovlivnit psychickou pohodu, fyzické zdraví ale i celkovou odolnost organismu proti nemocem, stresu a jiným negativním vlivům z okolního prostředí. Jak tedy využít stravu a jednotlivé potraviny v náš prospěch?

RECEPT: Povidlové řezy

Můj letošní favorit na 1. místo mezi cukrovím. Jak to tak bývá, nápad vznikl u myšlenky "Tak co s těmi zbytky udělám..." :)

RECEPT: Arašídové rohlíčky

Rohlíčky jsou asi moje nejméně oblíbené cukroví, proto mě hnala touha vymyslet pozměněnou verzi, která by mě zaujala. A naštěstí se mi to podařilo! :) Rohlíčky chutnají po dokonalé kombinaci arašídů a tmavého cukru Muscovado ...a vůbec byste nepoznali, že jsou bezlepkové :).

Role hormonů ve výživě a metabolismu

Hormony hrají v energetickém metabolismu enormní roli. Pro dosažení vytoužených výsledků, ať už je to snížení hmotnosti či budování svalové hmoty, bychom měli znát jejich roli a funkci v organismu. Zde je tedy shrnuto to nejdůležitější, co byste měli o vybraných hormonech vědět.

Tak co mám tedy jíst?

Výživa, stravování, my sami - to, jací jsme, jaký je náš zdravotní stav, co máme za sebou, kde žijeme... to vše je náš unikátní osobní balíček. To, co je dobré pro jednoho, přece neznamená, že je dobré pro druhého... Odpověď na tuto otázku pomocí pár slov tedy není možná...