Tukofóbie je pryč – konečně...

Dlouhá léta bylo tukům dáváno za vinu, že pomalu a jistě roste počet obézních lidí na této planetě. Vejce byla tabu, máslo bylo tabu a light potraviny zažívaly boom. Ghí ještě nikdo neznal. O dvě dekády později tuky milujeme a zdravý rozum se opět navrací..

Je až děsivé, do jaké míry je člověk ovlivnitelný. Každý to vidíme a cítíme dnes a denně. Nejhorší je, že už se vlastně nedá věřit ani těm nejvyšším autoritám – v tomto případě vědeckým studiím, protože i ty ukázaly, že se umí mýlit. Sama na začátku každé své velké přenášky svým posluchačům říkám, že ani mně vlastě nemohou bezmezně věřit a nabádám je, ať na vše aplikují zdravý selský rozum a „filtr“.

Tuky zažívají obrození

Tuky aktuálně zažívají krásné, velké obrození. Už se jich nebojíme. Nedávno jsme s kamarádkou dojely v pozdních večerních hodinách na hory, a protože jsme měly ještě hlad, vytáhly jsme čerstvý bochník horského chleba a poctivé smetanové máslo. Tuším, že množství zkonzumovaného másla ten večer bylo okolo 70 g. Užily jsme si to bez výčitek, protože za ty suroviny bychom daly ruku do ohně a tuků se nebojíme. Před řekněme 12 lety bych tohle nikdy neudělala. I já kdysi dávno jedla „polotučné“ margaríny...

Tuky v základu

Tuky jsou jednou ze tří základních složek naší stravy a jsou také nejvydatnějším zdrojem energie. Tělu poskytnou na jeden gram zhruba 9 kcal. Ukládáme si je jako rezervoár energie a u ukládáme si je o to více před nadcházející zimou (jak kdo, ale ta evoluční tendence tam je). Jejich velká výhoda tkví v tom, že se metabolizují o něco složitěji než sacharidy a bílkoviny, a tak jsou tak spíše pomalejším zdrojem energie. Popohnat je k uvolnění z tukových zásob, aby došlo k jejich využití, také vyžaduje trošku grifu – třeba jako udělat nějaký ten pohyb, postit se a nebo být prostě v kalorickém deficitu.

V zásadě dělíme tuky na nasycené a nenasycené. Nasycené tuky se nacházejí převážně v živočišných produktech – másle, sýrech, vejcích, mase, mléčných výrobcích, ale i rostlinných olejích, palmovém a kokosovém oleji. Za normální teploty to jsou většinou tuky pevné. Nenasycené tuky zahrnují většinu rostlinných a rybích olejů a patří sem také známé tuky s omega-3 mastnými kyselinami, dále omega-6 a omega-9. Jsou to převážně oleje, tuky v tekuté podobě. Toť základní dělení. Tuky se samozřejmě nachází hojně v oříškách, semínkách nebo třeba v avokádu. To jsou hlavně zdroje nenasycených tuků.

Obecně se za „ty zdravé“ považují hlavně polynenasycené omega-3 mastné kyseliny, které jsou navíc esenciální, tzn. že je musíme přijímat v potravě. Naopak za ty nejméně zdraví prospěšné považujeme nasycené mastné kyseliny s dlouhým řetězcem, protože právě ten dlouhý ocásek determinuje to, jak se mastné kyseliny metabolizují a když je jich moc, v dlouhodobém měřítku to neprospívá našim cévám. A také rozhodně trans-mastné kyseliny, které jsme konzumovaly po gramech hlavně právě v začátcích éry margarínů, kde se hojně vyskytovaly. No, stalo se, naštěstí už tam nejsou a snad už je to za námi.

Máme dva základní póly – zdravé a nezdravé a mezi nimi se jako stromy ve větru ohýbají další druhy tuků a jejich kombinace a to pod nejrůznějšími výživovými a zdravotními tvrzeními. Protože mezi tuky je řada kontroverzí. Dlouhé roky se věřilo, že všechny nasycené tuky a potraviny, které je obsahují jsou prokazatelně škodlivé. Nyní podle poslední metaanalýzy to opravdu tvrdit nemůžeme. Víme však jedno. Nelze vytrhnout jeden typ potravin z kontextu celkové výživy člověka, takže vždy na prvním místě záleží, jak se stravujete celkově a jaký je váš celkový životní styl. Pokud budete mít vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol a cukrovku a do toho si dáte jednu klobásu denně a každý den k snídaní míchaná vajíčka, asi to problém bude. Pokud je člověk zdravý, má normální hmotnost a ještě zrovna každý den neleží u televize, pak pro něj vejce a ani máslo nebo krajíc se sádlem prostě nebude ten zásadní problém.

S jakými tuky nikdy neuděláte chybu?

  1. Olivový olej – má unikátní postavení, protože ještě nikdy nebyla vydána studie, která by tvrdila něco jiného než, že olivový olej je strašně zdravý (aspoň pokud vím...). Rozlišujte extra panenský olivový olej do studené kuchyně a olivový olej do kuchyně teplé.
  2. Ořechy a semínka – kvalitní, nežluklé, hlavně vlašské ořechy, dýňová semínka a lněné semínko – jsou nám nejblíže, obsahují omega-3 mastné kyseliny a jedná se o lokální potraviny
  3. Vejce – vejce patří k nutričně hodnotným potravinám, jakožto zárodek nového života jde o komplexí matrici živin, kvalitní vajíčka a nebo třeba křepelčí vajíčka jsou velmi dobrým zdrojem tuku i přes obsah cholesterolu
  4. Panenské oleje lisované za studena
  5. Kvalitní mořské ryby s obsahem omega-3 mastných kyselin, bez obsahu těžkých kovů a s dobrým poměrem bílkovin a tuku

Možná se ptáte, kde je tolik opěvované avokádo? Avokádo je sice ovoce, bohaté na mononenasycené tuky, nejedná se ale lokální potravinu a než k nám přišla lavina jeho oblíbenosti, bylo pro nás stejně cizí, jako granátové jablko. Proto místo v seznamu nemá.

 

Vyšlo na jogadnes.cz
foto: Shutterstock.com

Publikoval(a): Michaela Bebová 10. ledna 2020 15:05

Diskuze


O mně

Výživě a zdravému životnímu stylu se věnuji již více jak 10 let. Studium tak krásného oboru jakým je biochemie mi umožňuje nahlédnout do této problematiky z té nejzákladnější úrovně - z úrovně metabolismu a základních chemických procesů v našem těle. Mým úkolem je tedy sloužit jako jakýsi můstek mezi reálnými vědeckými poznatky o výživě a širokou laickou veřejností.

Každý člověk je jedinečný, a tak by se k němu mělo přistupovat. Výživová doporučení, trendy a nejrůznější výživové směry nelze slepě aplikovat na všechny bez rozdílu. Snažím se bojovat proti mediálním bublinám, které se na nás tlačí ze všech stran a raději každého navedu selským rozumem ke správnému přístupu a řešení. Pokud totiž chceme dosáhnout nějakého cíle, ať už je to zhubnutí či celková změna života a životního stylu, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Biochemička

RNDr. Michaela Bebová

michaela@biochemicka.cz


Dosažené vzdělání

2017

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - obhajoba rigorózní práce na téma
Interakce vybraných flavonoidních sloučenin s biotransformačními enzymy

2015

Certifikovaný poradce pro sportovní výživu (ATAC)

2014

Certifikovaný výživový poradce: Poradce pro výživu a suplementaci (ATAC)

2009-2014

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - bakalářské a navazující magisterské studium: obor Biochemie

Studijní specializace: doplňky stravy jako modulátory potravních karcinogenů v rámci 2. fáze biotransformace, studium interakcí doplňků stravy s enzymy biotransformace xenobiotik

2012/2013

Semestrální pobyt na vysoké škole Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), University of Applied Sciences, Life Sciences, Holandsko
studijní specializace: studium karcinogeneze

Konzultace a poradenství ve výživě

Věnuji se poradenství v oblasti výživy a zdravého životního stylu s individuálním přístupem ke každému klientovi.

Mým cílem je dovést vás ke zdravé výživě tak, abyste k tomu dospěli svou vlastní cestou – kladu tedy důraz na to, abyste věděli, PROČ některé věci jsou nebo nejsou dobré, zdravé nebo nezdravé, případně nutné a nezbytné. Pokud totiž chceme dosáhnout trvalé změny životního stylu včetně výživy, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Náplň konzultací

Při prvním osobním setkání zanalyzujeme dosavadní jídelníček, společně si popovídáme o aktuálním zdravotním stavu, stravovacích návycích a hlavně cílech, kterých byste rádi dosáhli. Podle cíle pak společně začneme pracovat na úpravách jídelníčku, budou vám poskytnuty podněty ke změnám, na kterých budeme pracovat. Obdržíte konkrétní příklad stravovacího plánu na míru a obecná doporučení. Bude provedena základní analýza vašeho těla (množství tuku, podíl svalové hmoty, bazální metabolismus apod.)

Další plán a konzultace jsou řešeny individuálně na základě domluvy a cíle.

Pokud jste se rozhodli, že chcete trvale změnit svůj aktuální životní styl a jako bonus i vyřešit některé běžné zdravotní obtíže, kontaktujte mě prostřednictvím webového formuláře níže.

Ceník

Konzultace a poradenství ve výživě

Vstupní konzultace + analýza na přístroji TANITA (90 min) 1350 Kč

  • zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku
  • stanovení základních tělesných parametrů a zdravotního stavu pomocí přístroje TANITA (% tuku v těle,
    podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, bazální metabolismus apod.)
  • stanovení cílů klienta a nastavení plánu

Vypracování individuálního výživového plánu a suplementace 2500 Kč

  • analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu
  • vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu
  • návrh suplementace (pokud je třeba)
  • vypracování ukázkového jídelníčku

Samostatná konzultace dle potřeby klienta (60-90 min) 990 Kč

Konzultace po Skypu či telefonu (60-90 min) 650 Kč

Kontrolní přeměření tělesných parametrů na přístroji TANITA 500 Kč

Asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách (cca 90 min) 1200 Kč

  • Praha
  • návštěva supermarketů, obchodů se zdravou výživou; podrobný rozbor jednotlivých sekcí s výkladem

Semináře a lektorská činnost

Lektorská činnost dle požadavků klienta – do 60 min 2500 Kč

Lektorská činnost dle požadavků klienta – 90 min 3500 Kč

Lektorská činnost dle požadavků klienta v AJ (90 min) 5000 Kč

Vícehodinové přednášky – dle individuální domluvy

(cestovné – po Praze zdarma, mimo Prahu 6 Kč/km)

Speciální programy

Program FIRST STEP

Tento program je „nakopnutím“ pro klienty, kteří se odhodlali skončit se svým dosavadním životním stylem plným nezdravého jídla, stresu a pasivity a rozhodli se radikálně změnit svou životosprávu. Cílem klienta je radikální změna kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu, redukce hmotnosti nebo pomoc do začátku.

Délka programu: 4 měsíce (3 konzultace)
Cena: 7 390 Kč   5 900 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • 1 průběžná konzultace
  • 1 výstupní konzultace + analýza

* Uvedená nabídka není veřejným příslibem a služby mohou být odepřeny.
Místem poskytnutí služeb je Praha.

Při programu zakoupeném pro dvojici (pár apod.) poskytuji na set dvou balíčků 15 % slevu.

Ceník je platný od 12.9.2019