Půst a jeho vliv na zdraví

Držení půstu, vědomého a dobrovolného vynechání či omezení stravy po různě dlouhou dobu, se stalo v posledních letech velmi moderní záležitostí, ačkoliv se lidé po celém světě postí z mnoha důvodů již přes několik tisíc let. Utváří se postní skupiny, dokonce se vymýšlejí postní programy v nejrůznějších zařízeních a klinikách a pořádají se postní pobyty. Půst se stal tak trochu komerční záležitostí a začal být považován za něco zázračného. Je ale opravdu tak zdravotně prospěšný a vhodný pro každého?

Hned na úvod si troufám tvrdit, bez ohledu na jakékoliv prokazatelné vědecké studie, že pravidelné částečné či plné půsty opravdu mohou být zdravotně prospěšné pro naše tělo i mysl.

Mohou, ale nemusí. Abychom opravdu dosáhli zdravotního přínosu, je potřeba půst praktikovat s plným přesvědčením, se správně nastavenou myslí a v neposlední řadě dodržovat několik doporučených pravidel. Nejdůležitější ze všeho je poslouchat vlastní tělo a nejít úplně proti proudu za každou cenu. Nejdříve je dobré vnímat, jak omezení jídla naše tělo zvládá po kratší časový úsek (stačí pouhý den), a neklást na sebe tak vysoké nároky a až posléze zkusit delší půsty (3, 5, 7 a více dní), které už budou postaveny na zkušenostech s vlastním tělem. Časem se pak opravdu můžete dostat do stavu, kdy tělu půsty budete dopřávat pravidelně, bez většího zásahu do svého všedního života.

Je důležité si uvědomit, že hladovění je fyziologický proces, který v těle spouští řadu obraných mechanismů a startuje mnoho biochemických reakcí, které mohou tělo v důsledku i poškodit! Z toho důvodu tedy nejdříve doporučuji zkusit tzv. očistné dny, tedy tzv. částečný půst, kdy se konzumují ovocné a zeleninové šťávy, zeleninové vývary, či alespoň suchá rýže, a nedochází k úplnému vyřazení jídla s omezením na pouhou vodu. Pro většinu lidí může být tato očista naprosto dostačující, a nemusí tak zacházet do extrémů a hazardovat s rozhozením metabolismu. Nesmíme zapomenout na to, že v tomto případě hraje enormní roli naše psychika – ani ne tak vůle jako „nastavení“ mysli a vlastní přesvědčení, že děláme něco dobrého pro sebe a že to děláme vědomě s cílem ulevit svému tělu. To také rozlišuje půst od prosté hladovky.

Pokud žena potřebuje zhubnout 5 kg do svatebních šatů a rozhodne se to řešit akutní třídenní hladovkou, pravděpodobně to skončí tak, že sice zhubne, ale ve svůj velký den ji bude zle a ze své svatební hostiny nebude schopná pozřít víc jak pár soust. Bude nervózní, roztěkaná, zkrátka v nepohodě. Pokud to však celé pojme tak, že chce vstoupit do manželského svazku v lehkosti, „očištěná“, s prostým rituálem a bude po tři dny např. pít jen čisté ovocné a zeleninové šťávy a alespoň jednou denně cvičit jógu, svůj den si s velkou pravděpodobností užije s čistou klidnou hlavou i dobrým pocitem sama ze sebe.

 

Zásady držení částečných i plných půstů

1. Bez vody není život, proto je důležité dodržovat pitný režim, který musí být nejlépe ještě navýšen. Základ by měla tvořit čistá neperlivá voda, která může být doplněna bylinnými čaji, šťávami apod. Jedině průběžným pitným režimem se tak udrží vylučovací procesy v provozu.

2. Delší půsty si neplánujte na zimní období, kdy má tělo vyšší energetické nároky na vlastní zahřívání, a snadno by se tak mohlo stát, že prochladnete. Delší půsty raději plánujte na jarní, mírně letní či ranně podzimní období.

3. Uvědomte si, že určité pocity diskomfortu jsou normální a je třeba je překonat – chutě, slabá nevolnost, špatná nálada, pocit ztráty energie apod. Pokud se však budete cítit opravdu vyčerpaně, se silnými nevolnostmi, půst raději ukončete.

4. Pokud máte pochyby, jestli vám váš zdravotní stav půst dovoluje, poraďte se se svým lékařem. Pokud nejste 100% přesvědčení, zvolte jen formu částečného půstu.

5. Mějte na paměti, že držení plného půstu, zatímco lidově řečeno podvádíte malým množstvím stravy, se může stát zdraví škodlivé. Přijatým množstvím sacharidů narušujete přirozeně po sobě jdoucí adaptační procesy na nedostatečný příjem stravy a můžete tělu mimo jiné narušit efektivní pálení tukových zásob.

6. Po vícedenním půstu nezapomeňte navracet pevnou stravu pozvolna, aby si na ní trávicí trakt měl čas opět přivyknout.

 

Přerušované hladovění

Jakousi odnoží půstu se stalo tzv. přerušované hladovění. Princip je v podstatě velmi jednoduchý a již sám název ho vystihuje. Jedná se o střídání fáze příjmu potravy s fází, kdy žádnou energii nepřijímáme. Tyto dvě fáze můžou být různě dlouhé, a tedy v různém časovém poměru. Fáze půstu, období bez stravy, může trvat od 6 do 36 hodin. Dlouhý spánek je tedy také určitý režim přerušovaného hladovění, který je ale přirozený. Přerušované hladovění však většinou zasahuje i do všedního dne. Režimů je několik. Nejběžnější, a dá se říci a historicky nejpřirozenější, je verze „6:1“, tedy 6 dní jíte normálně (samozřejmě ve zdravém duchu – pestře, racionálně, nepřejídáte se) a poslední sedmý den se postíte. Nemusí to být ale úplný půst, můžete zvolit jen částečný. Na této verzi je důležité se udržet den následující, vyvarovat se jakéhokoliv přejídání a snahy „dohnat“ postní den. Tato verze lze upravit i do „5:2“ – tedy 5 dní stravy a 2 dny půstu.

 

POZOR – půst není vhodný pro každého

Zda je půst pro někoho vhodný, či nikoliv, velmi závisí na jeho pojetí – zdali se jedná pouze o částečný půst, či o plný – a délce. Tradiční křesťanský půst, který je vlastně jen částečným půstem a při kterém nedochází k tak striktním omezení stravy, bude vhodný v podstatě pro každého. Přísnější formy půstu, kdy je úplně vynecháno jídlo po několik dní, už ale určitě nebudou vhodné pro nemocné osoby a například osoby s poruchou srážlivosti krve. O vhodnosti půstu pro osoby s diagnostikovaným diabettem typu II se stále polemizuje. I když některé studie poukazují na prospěšné účinky, hladovění, ač řízené, může diabetika snadno uvést do hypoglykemického stavu, což může vést v horších případech ke kolapsu. Dlouhodobý půst dále není vhodný pro malé děti, dospívající adolescenty, těhotné či kojící žen, velmi vážně nemocné osoby a velmi hubené ženy a muže. Starší osoby by taktéž měli zvážit delší půsty a raději se poradit s ošetřujícím lékařem.

 

Jak to vidím já...

Držení různých očistných a detoxikačních kúr, půstů, diet a hladovek je razantním zásahem do našeho metabolismu. Každý jedinec a jeho metabolismus může zareagovat úplně jinak. Existuje mnoho ověřených návodů, prověřených postupů, doporučení jak a co provádět, vždy ale mysleme na to, že každý jsme individuální a co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému! Já osobně jsem zastánkyní zdravého, střídmého a vyváženého racionálního stravování. Jsem spíše pro částečné půsty, kdy se konzumují ovocné a zeleninové šťávy, dostatek vody a v případě potřeby i např. suchá rýže. Mějte na paměti, že pokud se dlouhodobě stravujete pestře, vyváženě, převážně zdravě, dodržujete zásady zdravého životního stylu a jste zdraví a vitální, tělo se samo efektivně a pravidelně čistí pomocí detoxikačních orgánů a není potřeba razantnějších zásahů. Pokud ale sami na sobě cítíte, že potřebujete odlehčit, že máte za sebou období, kdy vaše strava nebyla ideální (přejídání, stres, nepravidelná strava apod.), případně chcete změnit svůj životní styl a začít se stravovat lépe, jistě (i symbolicky...) vám nějaká forma vhodně zvoleného částečného půstu prospěje. Dodržujte však výše zmíněné rady a zvolte klidnější období, kdy máte hodně času pro sebe a pro své myšlenky.

 

zdroj fotky: Shutterstock.com

Publikoval(a): Michaela Bebová 6. dubna 2017 12:00

Diskuze


O mně

Výživě a zdravému životnímu stylu se věnuji již více jak 10 let. Studium tak krásného oboru jakým je biochemie mi umožňuje nahlédnout do této problematiky z té nejzákladnější úrovně - z úrovně metabolismu a základních chemických procesů v našem těle. Mým úkolem je tedy sloužit jako jakýsi můstek mezi reálnými vědeckými poznatky o výživě a širokou laickou veřejností.

Každý člověk je jedinečný, a tak by se k němu mělo přistupovat. Výživová doporučení, trendy a nejrůznější výživové směry nelze slepě aplikovat na všechny bez rozdílu. Snažím se bojovat proti mediálním bublinám, které se na nás tlačí ze všech stran a raději každého navedu selským rozumem ke správnému přístupu a řešení. Pokud totiž chceme dosáhnout nějakého cíle, ať už je to zhubnutí či celková změna života a životního stylu, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Biochemička

Mgr. Michaela Bebová

michaela@biochemicka.cz


Dosažené vzdělání

2015

Certifikovaný poradce pro sportovní výživu (ATAC)

2014

Certifikovaný výživový poradce: Poradce pro výživu a suplementaci (ATAC)

2009-2014

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze - bakalářské a navazující magisterské studium: obor Biochemie

Studijní specializace: doplňky stravy jako modulátory potravních karcinogenů v rámci 2. fáze biotransformace, studium interakcí doplňků stravy s enzymy biotransformace xenobiotik

2012/2013

Semestrální pobyt na vysoké škole Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), University of Applied Sciences, Life Sciences, Holandsko
studijní specializace: studium karcinogeneze

Konzultace a poradenství ve výživě

Věnuji se poradenství v oblasti výživy a zdravého životního stylu s individuálním přístupem ke každému klientovi.

Mým cílem je dovést vás ke zdravé výživě tak, abyste k tomu dospěli svou vlastní cestou – kladu tedy důraz na to, abyste věděli, PROČ některé věci jsou nebo nejsou dobré, zdravé nebo nezdravé, případně nutné a nezbytné. Pokud totiž chceme dosáhnout trvalé změny životního stylu včetně výživy, vše vždy začíná v hlavě - změnou našeho myšlení.

Náplň konzultací

Při prvním osobním setkání zanalyzujeme dosavadní jídelníček, společně si popovídáme o aktuálním zdravotním stavu, stravovacích návycích a hlavně cílech, kterých byste rádi dosáhli. Podle cíle pak společně začneme pracovat na úpravách jídelníčku, budou vám poskytnuty podněty ke změnám, na kterých budeme pracovat. Obdržíte konkrétní příklad stravovacího plánu na míru a obecná doporučení. Bude provedena základní analýza vašeho těla (množství tuku, podíl svalové hmoty, bazální metabolismus apod.)

Další plán a konzultace jsou řešeny individuálně na základě domluvy a cíle.

Pokud jste se rozhodli, že chcete trvale změnit svůj aktuální životní styl a jako bonus i vyřešit některé běžné zdravotní obtíže, kontaktujte mě prostřednictvím webového formuláře níže.

Ceník

Konzultace a poradenství ve výživě

Vstupní konzultace + analýza na přístroji TANITA 750 Kč

  • zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku
  • stanovení základních tělesných parametrů a zdravotního stavu pomocí přístroje TANITA (% tuku v těle,
    podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, bazální metabolismus apod.)
  • diskuze a stanovení cílů klienta

Vypracování individuálního výživového plánu a suplementace 1500 Kč

  • analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu
  • vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu
  • návrh suplementace (pokud je třeba)
  • vypracování ukázkového jídelníčku

Vypracování individuálního specifického jídelníčku na 7 dní 1800 Kč

  • sportovní jídelníček
  • zdravotní omezení
  • alergie, nesnášenlivost potravin
  • redukční jídelníček apod.

Samostatná konzultace

  • konzultace: po skypu (emaily) 400 Kč
  • konzultace: osobní setkání 650 Kč
(zhodnocení pokroku, konzultace dle potřeb klienta apod.)

Kontrolní přeměření tělesných parametrů na přístroji TANITA 300 Kč

Asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách (cca 90 min) 700 Kč

  • Praha
  • návštěva supermarketů, obchodů se zdravou výživou; podrobný rozbor jednotlivých sekcí s výkladem

Semináře a Workshopy

1. Lektorská činnost dle požadavků klienta (90 min) 1500 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu

2. Lektorská činnost dle požadavků klienta v AJ (90 min) 2500 Kč

  • odborné přednášky na téma výživy a zdravého životního stylu

Speciální programy

Program FIRST STEP

Tento program je „nakopnutím“ pro klienty, kteří se odhodlali skončit se svým dosavadním životním stylem plným nezdravého jídla, stresu a pasivity a rozhodli se radikálně změnit svou životosprávu. Cílem klienta je radikální změna kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu, redukce hmotnosti nebo pomoc do začátku.

Délka programu: 3 měsíce (4 konzultace)
Cena: 3 500 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • úvod do problematiky výběru vhodných potravin, asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • 1 průběžná konzultace: představení a zařazení nových potravin, konzultace fyzické aktivity apod.
  • 1 výstupní konzultace + analýza

Program INTENSIVE

Tento program je vhodný pro klienty, kteří mají vážný zájem o změnu stravovacích návyků a chtějí být vedeni na odborné úrovni po delší dobu. Cílem klienta je změna dosavadních stravovacích návyků pro vlastní spokojenost, redukce hmotnosti nebo aktivní zájem o nastolení zdravého životního stylu.

Délka programu: 6 měsíců (5 konzultací)
Cena: 5 900 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • úvod do problematiky výběru vhodných potravin, asistovaný nákup a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • konzultace fyzických aktivit: stanovení optimálních tepových frekvencí, výživa při sportu apod.
  • 2 průběžné konzultace: představení a zařazení nových potravin, konzultace fyzické aktivity, progres v rámci programu, suplementace apod.
  • 1 průběžná analýza TANITA
  • výstupní konzultace + závěrečná analýza a měření

Program LIFE

Tento program je vhodný pro klienty, kteří mají zájem být dlouhodobě odborně vedeni a hlídáni v oblasti zdravého stravování a životního stylu a vyžadují nad sebou „pevnou ruku“. Program zahrnuje možnost online konzultace dle aktuální potřeby. Cílem klienta je životní až doživotní přechod na zdravé stravování a zájem o udržení si kvalitního životního stylu.

Délka programu: 12 měsíců (8 konzultací)
Cena: 9 900 Kč

Program zahrnuje:

  • vstupní konzultace: zhodnocení zdravotní anamnézy a dosavadní životosprávy na základě předloženého jídelníčku, životospráva, stanovení cíle klienta
  • analýza na přístroji TANITA: stanovení základních tělesných parametrů (% tuku v těle, podíl svalové hmoty, množství viscerálního tuku, % vody v těle, hmotnost kostí, stanovení bazálního metabolismu apod.)
  • vypracování individuálního výživového plánu a suplementace (tištěná verze) s doprovodnou konzultací: analýza dosavadního stravování a zdravotního stavu, vyhodnocení a sestavení nového stravovacího plánu, návrh suplementace (pokud je třeba), vypracování ukázkového jídelníčku
  • úvod do problematiky výběru vhodných potravin, dva asistované nákupy v prvních 3 měsících programu a orientace v /ne/zdravých potravinách
  • možnost odborné konzultace po emailu /skypu/ po celou dobu konání programu
  • konzultace fyzických aktivit: stanovení optimálních tepových frekvencí, výživa při sportu apod.
  • 5 průběžných konzultací + 5 průběžných analýz během celého programu: představení a zařazení nových potravin, konzultace fyzické aktivity, progres v rámci programu, suplementace apod.
  • výstupní konzultace + závěrečná analýza a měření

* Uvedená nabídka není veřejným příslibem a služby mohou být odepřeny.
Místem poskytnutí služeb je Praha.