Články

Mléko a mléčné produkty - ano nebo ne?

Snad žádná jiná potravina nevzbuzuje takové kontroverze jako mléko, které je potravinou nejvíce ceněnou pro obsah bílkovin a vápníku (polotučné mléko obsahuje průměrně 3-3,5 g bílkovin a 120 mg vápníku na 100 ml). Účinky mléka na organismus nelze paušalizovat na všechny obyvatele naší planety, protože genetika jednotlivých národů je různorodá. Zatímco východní kultury nejsou na konzumaci hojného množství mléčných výrobku zvyklí, západní státy konzumují mléko a výrobky z něj ve velkém.

Nástrahy vegetariánství

Určitě se najde spousta zastánců jednotlivých typů vegetariánství, kteří si myslí, že jsou plně informováni a mají vše pohlídané, tzv. pod kontrolou. Možná ano. Stále však zůstává velká skupina lidí, kteří tak úplně něvědí a možná si nevědomky škodí. Ať tak nebo tak, prosím, berte tyto nástrahy vegetariáství a veganství s otevřenou myslí....:)

3 největší mýty o rakovině ve vztahu ke stravování a zdravé výživě

Po internetu koluje spousta informací. Jako konzumenti všemožných článků, příspěvků, sloupků a krátkých informačních sdělení často nedokážeme vyhodnotit co je pravda a co ne. Autoři často naprosto přesvědčivě podávají informace, které budˇ někde našli a chtějí je šířit dále, nebo jim sami věří a publikují je z vlastního přesvědčení. O zdraví a výživě toto platí dvojnásob, a tak bych dneska ráda vyvrátila 3 největší mýty o rakovině ve vztahu ke stravování. Nebudu zde drasticky razit mé názory, nemusíte souhlasit....postačí když se kriticky zamyslíte ☺

Bulgur s lilkem a tofu

Pokud smícháte dohromady samé dobré suroviny, nemůže vzniknout nic jiného, než ultra dobré jídlo. Kombinace rajčat, lilku, česneku, chilli a bazalky je záležitost ověřená...a v tomto podání ještě vytuněná. Ideální jídlo na "nakrabičkování" do náročného týdne. :)

Leptin a leptinová rezistence

Problematika leptinu je, alespoň pro mě, velmi zajímavá věc. Ne vždy je však podána srozumitelně, porozumět kontextu není totiž až tak jednoduché. Zde jsou základní informace týkající se leptinu, shrnuty do 5 bodů - stručně, jasně a snad i srozumitelně.

Slaný, ovesno-kuskusový koláč s cuketou

Možná se budu opakovat, když napíšu, že na tento recept jsem měla spadeno již dlouho (ono jich v té frontě stojí docela dost...). Na tomto je ale skvělé jedno – základní ingredience doma téměř vždy mám a na tzv. topping můžu použít všechny zbytky co mám v lednici a nemusím se bát, že udělám krok vedle. Zkrátka úžasná věc. Tady je recept.

Glukózo-fruktózový sirup (GF sirup)

Již delší dobu se spekuluje o tom, že „cola“ začala chutnat jinak. Tato změna se přisuzuje tomu, že výrobci začali přidávat místo klasického cukru (sacharózy) invertní cukr – chcete-li glukózo-fruktózový sirup. A tak „cola“ začala opravdu chutnat jinak. Jenže problém je v tom, že ne všude, plošně, ale jen ve státech, kde tlak trhu nutí colu prodávat za mnohem méně peněz, než je tomu například na západě. A tak jsme se do této „nežádoucí skupiny“ dostali i my. Tento fakt velmi upozornil na problematiku glukózo-fruktózového sirupu a po internetu se začaly šířit různé mýty o jeho trávení, škodlivosti apod. V tomto článku bych tedy ráda uvedla některé záležitosti – hlavně tedy o fruktóze - na pravou míru.

Slovníček pojmů: OBILOVINY

Minule jsem trochu zabrouzdala do terminologie obilovin, což mě inspirovalo k sepsání následujícího příspěvku, který se věnuje právě samotnému obilnému zrnu. S množstvím všech možných nových druhů obilovin a produktů z nich, přibývá i pojmů s nimi spojených. Často pak nevíme, co si pod některými slovy představit, nebo co hledat. Přečtěte si tedy stručně, jasně a výstižně základní informace, které by měly postačit k produktivnímu nákupu ☺

Jahelník se sušenými švestkami

Jahelník - zdravá, sytá a vláčná snídaně, svačina nebo desert ke kávě. Navíc bez bílého cukru, mouky, vajec i mléka. Prostě ideální záležitost, po které se jen zapráší :)