Články

Recept: Jablečný koláč

Bezlepkový, bez mléčných výrobků a bez vajec - i tak je dokonalý, slaďoučký a vláčný. Takový, který uspokojí děti i dospělé, zasytí na snídani i svačinu, ale i poskytne kvalitní energii před sportovním výkonem.

ORTHOREXIE - patologická závislost na zdravé stravě

Také vám přijde, že se pomalu a jistě stává ze zdravé výživy něco "nepřirozeného" až občas asketického? Jsem moc ráda, že se v naší malé republice začali lidé o stravu zajímat a že vrchol kulinářského umění už není jen vyladit omáčku k dokonalosti a upéct bábovku. Začínám mít podezření, jestli to všechno nesměřuje zase někam jinam...

Jídlem na podporu imunity

Jste to, co jíte. Název známého pořadu o stravování, ale primárně pravdivé tvrzení, na které bychom neměli zapomínat. Jídlo dokáže ovlivnit psychickou pohodu, fyzické zdraví ale i celkovou odolnost organismu proti nemocem, stresu a jiným negativním vlivům z okolního prostředí. Jak tedy využít stravu a jednotlivé potraviny v náš prospěch?

RECEPT: Povidlové řezy

Můj letošní favorit na 1. místo mezi cukrovím. Jak to tak bývá, nápad vznikl u myšlenky "Tak co s těmi zbytky udělám..." :)

RECEPT: Arašídové rohlíčky

Rohlíčky jsou asi moje nejméně oblíbené cukroví, proto mě hnala touha vymyslet pozměněnou verzi, která by mě zaujala. A naštěstí se mi to podařilo! :) Rohlíčky chutnají po dokonalé kombinaci arašídů a tmavého cukru Muscovado ...a vůbec byste nepoznali, že jsou bezlepkové :).

Problematika nedostatku vitamínu B12

Vitamín B12 je jedním z nejvíce rizikových vitamínů ve vztahu k možnému deficitu. Zároveň ale o něm panuje mnoho mýtů. Ráda bych tedy uvedla některé informace na pravou - (bio)chemickou - míru.

Vyšetření potravinové intolerance

Potravinové intolerance jsou relativně novým původcem velmi rozmanitých zdravotních obtíží, které často nemají jasnou a lehce diagnostikovatelnou příčinu. Jelikož je to problematika týkající se výživy a potravin jako takových, přirozeně mě tato řekněme odvrácená až nepříjemná stránka zajímá a snažím se v ní stále více orientovat, nejen pro svou praxi s klienty, ale také pro edukaci mých studentů a posluchačů.

RECEPT: Bezlepkový quiche

"Pravý" quiche, v pravé formě - to byla má výzva do nového roku 2017. Povedl se hned na poprvé a budete ho chtít dělat stále dokola...Pohanková mouka s chia semínky mu dodá zdravý podtón, kvalitní maso, vejce a sýr zase syté bílkoviny.

RECEPT: Štědrovečerní polévka - brokolicový krém

Ti z vás, kdo neholdují rybí polévce jistě ocení nějakou alternativu. Pro mě to je již několik let brokolicový krém. S oblibou říkám, že brokolice je levný a dostupný "doplněk stravy", na který bohužel reklamu nenajdete :) - a hned se dozvíte proč. Snad vám bude recept inspirací pro vaše sváteční dny.

Rostlinné vs. živočišné bílkoviny

Bílkoviny (proteiny) jsou spolu se sacharidy a tuky jednou ze základních složek naší stravy. Ne všechny proteiny jsou ale nutně k jídlu... Bílkoviny tvoří základy enzymů, buněčných receptorů, signálních kaskád a dalších částí našeho složitého metabolismu. Mimo to jsou samozřejmě i stavebním materiálem našeho těla. Příjem bílkovin je tedy důležitý hlavně proto, aby tělo mělo dostatek materiálu k výstavbě svalstva a také k tvorbě všech nezbytných komponent.