Články

Strava jako lék

Jsem ráda, že se v posledních letech výrazně zlepšila strava ve školách a školkách. Nyní si myslím, že jsou na řadě nemocnice, protože i tam je stav stravování pacientů alarmující... V institucích, kde se snažíme lidi léčit, přece nemůžeme podávat něco, co jim vlastně škodí....

Co je ideální výživa a existuje vůbec?

Barvitě podkreslené informace o výživě jsou často zavádějící a vedou jen k ovlivňování názorů lidí, bez možnosti udělat si názor vlastní. Nové trendy, nové výživové směry, nové potraviny, marketing... to vše působí na naši mysl a nenápadně nás popostrkuje tím či oním směrem.

Jak bojovat proti zpomalenému metabolismu?

Náš metabolismus neboli látková výměna je složený z anabolismu (reakcí syntetických, skládajících) a katabolismu (reakcí rozkladných, uvolňujících). Je to složitý aparát, který má za úkol efektivně řídit činnost našeho organismu stejně jako řídí dirigent svůj orchestr. Když je potřeba stavět, posílá základní stavební kameny na místo potřeby, když je potřeba někde uvolnit, vysílá signály pusť. Důležitými entitami celého metabolismu jsou hormony, které slouží jako tzv. poslové informací, díky kterým buňka či tkáně dostanou jasnou zprávu, co mají dělat.

RECEPT: Tapiokový pudink s karamelizovanými vlašáky

Tapiokové perly tvoří hlavně škrob (dále vitamíny a minerály), takže přirozeně suplují běžně užívaný škrob kukuřičný, který tvoří základ komerčních pudinků. Zahřátím škrobu v tekutině dochází k vytváření gelovité struktury, čehož často a rádi v kuchyni využíváme :). Již tedy nemusíte kupovat pudinky všech barev, příchutí a aromat. Stačí si chuťově pohrát se perlovým základem a pak jen přidat sirup, oříšky a semínka, ovoce apod. Já je mám nejraději s karamelizovanými ořechy...

RECEPT: Špaldové houstičky

Mnoho lidí se domácího pečiva bojí - skoro nikdy totiž nechutná jako to kupované a rozhodně se nejedná o rychlou záležitost na 20 min. Obojí je pravda. Ale ten pocit, že jíte vlastnoručně upečené, je občas k nezaplacení. Doporučuji si je dopřát k snídani, jen tak s máslem a domácí marmeládou :)

Rostlinné oleje – fakta známá i neznámá (seminář VŠCHT)

Na začátku září jsem měla tu možnost se zúčastnit semináře, pořádaného Vysokou školou chemicko-technologickou (VŠCHT) za podpory Agrární komory ČR. Seminář se věnoval rostlinným olejům, jejich zhodnocení a hlavně vlivu olejů na naše zdraví. Nové impulsy a „zopakování“ si některých faktů z akademického prostředí mě inspirovalo ke shrnutí a zdůraznění toho nejdůležitějšího. Zde jsou tedy nejzajímavější poznatky.

RECEPT: Jednoduchý tofu termix

Tofu termix je odlehčená verze klasického mléčného termixu a troufám si říci, že ještě lahodnější. Můžete ho použít na palačinky, jako krém na dort, nebo si ho vychutnat jen tak samotný jako snídani, svačinu či dezert. Složení ocení zejména ti, co se vyhýbají mléčným produktům. A ještě jedna rada - rozhodně nešetřete na použitém kakau :)

RECEPT: Borůvkový koláč #bezlepek

Borůvky doslova uctívám. Je to pro mě co do složení jedna z nejzdravějších potravin. Proto léto co léto sbírám, až mě má bedra proklínají....a mrazím. Protože to, co se běžné prodává v obchodech pod označením "borůvky", je pro mě jen vyhnaná modrá bobule. Kam se na ně hrabe spirulina, acai, chia nebo goji, které mají s našimi geny společného asi jako Eskymák s hřibem...(neberte mě doslova). A tak první letošní nasbírané borůvky mířily jak jinak než symbolicky na koláč..:)

Nástrahy letního grilování a 3 recepty k tomu

Grilovování je letní společenskou událostí číslo 1. Nejedná se ale zrovna o nejzdravější způsob tepelné úpravy potravin (možná jste si už všimli, že proti tomu neustále zbrojím...). Čemu se vyvarovat? A čím grilované potraviny nejlépe doplnit?

Viscerální tuk

Na první pohled jeho množství v těle nepoznáte a o to je situace zrádnější. Viscerální tuk, tedy tuk okolo vnitřních orgánů, je tichým zabijákem našeho zdraví.